Noorwegen
Projectplanning
Koers- en verheidsrekening met alternatieven
Aan de Deense westkust zijn Esjberg, Hvide Sande en Thyboron als uitwijkhavens belangrijk.
Nederland heeft op een vergelijkbare koerslijn vanuit Belgie de Zeeuwe Delta, Rotterdam, Ijmuiden, Scheveningen en Den Helder.
Eventueel kan de Duitse Bocht worden ingegaan, met het OstSeeKanal als alternatief.
De Engelse oostkust staat : Harwich, Hull, Grimsby en/of noorderlijke havens.
Traject & Routering
De heenreis hebben we rechtstreeks, bijna in één koerslijn, gezeild van Blankenberge tot Mandal.
Vanaf de Belgische kust kan men direct pal noord te varen en vervolgens:
- parallel aan TSS te blijven zonder grote of langdurige oversteken
- 'ronde punten' te vermijden
- ver genoeg van 'U'-platforms ed. te blijven zonder grote koersveranderingen
Ondertussen (augustus ) is de situatie gewijzigd en dient men te routeren ifv de nieuwe windmolenparken.
Over de totale theoretische berekende verheid van 435 mijl hebben we vanaf maandagmorgen 11:00u tot donderdagnamiddag 15:30 gedaan, non-stop en uit het zicht van de kust.
Op de terugweg zijn we van Kristiansand via Thyboron (DEN) en Den Helder (NED) terug naar Blankenberge gevaren en dit vooral omdat er grote verschillen waren in de meteoberichtgeving en het actuele weer ter plekke.