Corsica !

Flessenpost

Message in a bottle

flesje

Korte berichtjes over waar we geweest zijn en heen willen. Maar niet : been there, done that, got the T-shirt...

Hebben andere zeilers interessante opmerkingen over bv. de ideale ankerplek, dé taverna bij uitstek of een prachtige archeologische site, dan weten we dat graag via de contactpagina.

Deze - en ook onze eigen - ervaringen en wetenswaardigheden komen hier te staan.

Zonder een discussiegroep op te starten hopen we toch dat dit open forum een bijdrage levert tot 'the community', zowel voor thuisblijvers, vertrekkers als voor zeilers onderweg.

Laatste bericht

1. 29 April 2004

Van Lies en Peter van "De Vrijheid", een schitterende Colin Archer 48 met thuishaven Rotterdam kregen we in Boulogne de tip om absoluut niet voorbij 'Les Glénans" (N 047°45' en W 004°05') te varen maar er in het complete isolement enkele dagen voor anker te gaan.

Top

2. Eind mei 2004: van de Atlantische oceaan naar de Middellandse Zee

Pornichet en Royan zijn praktische havens, na langere oversteken zeker aan te lopen om er - zestien uur - te slapen, maar verder is er niks aan...

3. Port-Joinville (Île d'Yeu) --> Bordeaux

  • Loop eerder Mortagne-sur-Gironde aan en niet Royan: duur en er is geen sfeer, de mensen zijn onvriendelijk en je betaalt een borgsom voor een electronische kaart om buiten te mogen. Je kunt niet blijven liggen aan le ponton d'acceuil, maar je moet je verleggen als je goed en wel vastligt, ook al zijn er verder helemaal geen bezoekers. Mortagne daarentegen ligt midden in de natuur en je kunt er mooie wandelingen maken.
  • Pauillac is de 'laatste' haven voor Bordeaux om de mast te strijken maar de helft van de haven valt droog en er staat veel stroom ! De Havenmeester weet van wanten ivm het getij waardoor er geen of weinig deining is bij het strijken of zetten van de mast.

Tourbillons, chicanes en cul-de-sac kennen we van Grimsby, Lowestoft en Southwold. In Paulliac hebben schepen de naam van één of ander beroemd Chateaux, als de mast wordt gestreken krijg je van de havenmeester een fles Château Pauillac kado.

3.1. Aanloop Gironde

  • Zorg dat je de monding kunt aanlopen met stroom mee. Als je vertrekt op Ile d'Yeu: liever vertrekken bij tegenstroom. Op open zee valt dat hier wel mee.
  • De Phare de la Coubre - ook al lijkt alles rustig maar hier begint het - niet voorbijvaren zonder aangelijnd te zijn.
  • De Passe de l'Ouest centraal opsturen in verband met zware turbulentie en branding op de Banc de la Mauvaise.
  • Op het hele traject stroomopwaarts tot aan Bordeaux staat een sterke stroming, ongeveer 3-5 knopen bij springtij.

3.2. Bordeuax of Bègles

  • In Bordeaux blijkt er een oud havendok met mastkraan te zijn. In 2004 echter buiten gebruik wegens gestremde brugsluis. Beter naar Pauillac varen
  • In één getij van Pauillic naar Bègles en dus Bordeaux voorbijvaren is erg rendabel. Bègles grenst aan de wijnhoofdstad en er is een gigantisch koopcentrum vlakbij de haven. Er staat sterke stroming op de rivier. Blijf in Bègles aan de rivierzijde van het ponton, maakt geen verschil uit in deining. Met stroom mee kan je in de haven onmogelijk opdraaien. Kop voor nemen of opdraaien kan natuurlijk op de rivier, waardoor je alle tijd hebt om de zaak in te schatten. Local knowledge (van ons !)
  • Na Pauillac-Bègles ga je in één getij van Bègles naar Castets-en-Dorthe, de eerste sluis. Onderweg uitkijken voor vissers met staande netten.

3.3. Sluizen...

  • Met onze diepgang van 1.20 m kwamen we overal ruim weg.
  • Versier in Toulouse (of in Sète) in een scooterwinkel wat gebruikte buitenbandjes. Goed beschermen met een plastic zak en rondom rond aftapen. Is toegelaten in Frankrijk, normaal niet want banden zinken en kunnen dan tussen de sluisdeuren terechtkomen...
  • In juni worden de boorden van het kanaal gemaaid en laten ze alles gewoon in het water drijven, samen met alle boombladeren van de laatste herfst vormt dat een dikke soep met de groenten onderin. Waterfilters en toiletinlaat regelmatig controleren !
  • De sluizen in Le Canal Latéral à la Garonne zijn rechthoekig van vorm, maar deze in het Canal du Midi zijn ovaal, bescherm de boot dus uiterst vooraan en aan de zijkanten van de spiegel.
  • Wees tolerant voor huurschepen met 'sans permis' stickers: deze vakantiegangers zijn niet zo bedreven in het maneuvreren. Wij deden waar mogelijk meestal FIFO (First in - First out).
  • Bij stijgend versassen een crewlid afzetten vóór de sluis of via een laddertje in de sluisdeur en vastmaken best zo dicht mogelijk achter de 'inkomdeur', bij dalen net andersom. In de 'jachthaven' van Toulouse krijg je 30% korting op scheepsaccu's. Deal !
  • Vanaf Castets-en-Dorthe stijg je in elke sluis, maar na Toulouse ga je dalend in de richting Med, ook dus de beroemde 7-sluizentrap van Béziers. Eindelijk ceders en cipressen.
  • Sluizen oefenen een magische aantrekkingskracht uit op bepaalde mensen. Soms denk je dat ze de sluismeester zijn, tot je doorhebt dat je met de plaatselijke dorpsgek te maken hebt...
Top

3.4. Sète

  • De jachthaven, aan de buitenkant en dus met open toegang tot de zee bereik je via l'étang de Thau.
  • Er moeten enkele bruggen open, en je kunt ook beter aangeven via VHF dat, alhoewel je uit het 'Canal du Midi' komt, je toch een zeegaand vaartuig bent en dus naar de buitenhaven mag varen.
  • De havenauthoriteiten zijn zeer strict ivm controle op de toegang naar de Med van huur- en kanaalboten.
  • In de binnenhaven zijn er ook ligplaatsen mogelijk, te overwegen bij overwintering !!!
  • De jachthaven ondervindt veel deining van de vissersvloot, rond 04.00 vertrekken ze en komen terug rond 14.00 met machines op bedrijfstemperatuur ! Geen mastwerk dan !
  • Diesel tanken ging niet (2004), tenzij met een speciaal pasje, dat we niet hadden. Dan maar naar Frontignan.
Top

4. 25 juni 2004

Theo en Annelies van de 'Eliese', een prachtige alu Koopmans met thuishaven Naarden ontmoetten we in Sète. Zij gingen via le CdM terug naar Nederland, na twee jaar zwerven in Griekenland en Italië. Ze gaven ons een hele hoop Griekse zeekaarten die we nog niet hadden plus een groot aantal tips over Italië en Griekenland, overwinteren, kapen ronden, periodieke winden, weersystemen, ... waardoor we qua route in elk geval onze eerste liefde trouw blijven: Griekenland !

5. ROMA, Città Aperta - Juli 2004

  • Vanuit Fiumicino duurt de trip naar de eeuwige stad al gauw 2 uur omdat de directe treinverbinding niet meer bestaat, beter Lido di Roma of Anzio aanlopen, en 40' later sta je voor het Colosseum.
  • Servicio Meteorologica dell'Aeronautica is een prima site. Ook op VHF CH 68 (It + Eng) continu het weerbericht voor een enorm dekkingsgebied. We ontvingen het moeiteloos vanaf de Azurenkust tot Ionio.

5.1. Porto Communale ?!!

  • Zoek steeds - indien aanwezig - het gedeelte in een haven op dat als 'porto communale' wordt aangeduid. Dit deel is de gemeentehaven en die is gratis. Soms maken enkele meters kaaimuur het verschil. Water en stroom kan je ver gaan zoeken soms, en blijf uit de buurt van vissersschepen want die vertekken om vier uur 's morgens.
  • Ormeggiatori: in sommige havens heb je kaaimuren of pontons waar de 'Ormeggiatori' (Ormeggio is It. voor tros) de plak zwaaien. Deze snelle jongens - met smetteloos witte T-shirts - leasen een kaaimuur of ponton van de gemeente, innen liggeld en regelen er water en electriciteit. Ons-kent-ons, maar meestal valt er te praten en zijn de prijzen redelijk.
Top

6. Oversteek Ionio

  • Tijdens de oversteek Crotone-Zakynthos veranderde de status van een uitgestrekt 'Military Firing Practice Area' en werd een groot gebied ten ZW van Zakynthos als verboden gebied aangeduid op de Navtex. Koers op Paxoi.
  • Pub. 140 bevat hierover alle info.
  • Ook staat er constant een waarschuwing op de VHF en de Navtex ivm de "Coalition Forces". Een grote Amerikaanse troepenmacht ligt ten oosten van Cyprus en bestookt van daaruit Irak. Elk naderend vaartuig kan rekenen op een behandeling 'including total destruction'.
Ionio

Heersende zomerwindenPrevailing summer winds

 

6.1. Peloponnisos en de drie kapen

  • Op een Zuidoostelijke koers zijn er - uitgezonderd Kalamata en Yithion - in dit gebied weinig goed beschutte havens. De meeste ankerplekken liggen open naar heersende winden en 's avonds zijn katabatische valwinden en swell soms een groot probleem. Eigenlijk moet je in dit gebied altijd klaar staan om zo snel mogelijk te vertrekken, dat viel ons te beurt in Methoni, Diros en Mezapo.
  • De beruchte Kaap Maléas, de poort naar de Cycladen, kan je ronden op afstand door Kythira aan te lopen, desnoods via de zuidkaap.

7. Cycladen - Kyklades - Oktober 2004

  • Adhamas op Milos is goed beschut tegen meltemi maar een beetje wind uit andere richtingen maakt de haven snel onhoudbaar. Dan maar op anker aan de zuidzijde van Ormos Milou.
  • Thira (Fira of Santorini), de parel van de hele archipel, is een ontplofte vulkaan waarvan een ringvormige structuur overblijft. Schitterend, maar jachtonvriendelijk. Enkele meters van de kant gaat het al naar +20 meter, ankeren is haast onmogelijk. De bodem bestaat uit los gesteende en gezonken puimsteen. Wij hadden meltemi (NNE 9). Vergeet in dat geval Skala Thira: levensgevaarlijk. Vlikadha onder de zuidkaap is OK. Nea Kamméni (SW-cove) op de vulkaan is zeer diep, erg geïsoleerd, geen of weinig plaats overdag ivm rondvaartboten én een rattenparadijs.
  • Wij hadden geluk een ankerboei + betonblok op te pikken op
    N 36°27'.609 en E 025°22'.893 (Armeni). 7 landvasten en 283 trappen later en je staat op de kraterwand.
  • We zagen vanaf de hoge klippen harde verticale valwinden die zich in grote concentrische cirkels verspreidden over het water.
Top

Kyclades

8. Overwinteren op Kyklades ?

  • Goede all-round beschutte havens zijn zeer zeldzaam. Naxos is een witte raaf, maar dan voor vaartuigen van rond de 10 m lengte. In de jachthaven ga je aan 2 laid moorings + een anker. Mikonos - weinig of niets aan - is ook een optie, maar de nieuwe, verplichte haven ligt erg geïsoleerd. Maar is er ook leven in de brouwerij 's winters ?
  • Ermoupoli op Siros, ook weer met een jachthaven die (2004-2005) misschien ooit eens operationeel wordt ? Goed beschut, maar dan aan de kade in de uiterste binnenhoek, zeker niet aan de pontons. Ermoupoli is de administratieve hoofdstad van de Kyklades, dus uitstekend bereikbaar. Siros is niet het allermooiste eiland van de archipel, maar praktisch zeker wel aan te bevelen.
  • Goed beschutte havens op onze route en aan te bevelen voor een langer winters verblijf:
    • Karavostasi (Folegandros)
    • Aegiali op Amorgos, aan de kop van de pier, geen faciliteiten
    • Katapola op Amorgos (op voorwaarde van langszij de kade te gaan)
    • Naxos, maar voor jachten van 10m max. en onbetrouwbare laid moorings, dus toch ankeren
    • Ermoupoli op Siros, binnenin de marina langzij aan de kade
    • Mikonos, de nieuwe jachthaven, maar veel nadelen
    • Evdhilos (Ikaria), langszij tussen de ferryplekken
  • Waar ook of wanneer, het idyllische Griekse haventje bestaat, er zijn er duizenden. En hun schoonheid is met geen pen te beschrijven.
    Het is één van de mooiste vaargebieden ter wereld.
  • Maar het zomerse beeld ervan kan dramatisch veranderen in de winter. Let op de ligging van de haven - en van de boot - met de kaart en alle mogelijke windrichtingen als gegeven.
  • Ga er in elk geval vanuit dat - hoe of waar je ook ligt - je maximale beschutting in de haven moet nastreven, dus achter kaaimuren, in de hoek, en als een spin in haar web.
  • Engels en GrieksTop

    8.1. Overwinteren op Dodecanesos ?

    • In Pythagorion op Samos is er een jachthaven 'in aanbouw', het kan nog even duren voor ze operationeel is. Maar wij lagen er uitstekend beschut - middenin een bouwwerf, gratis en voor niks maar verder niets behalve water dankzij bouwvakkers - toen we een 10+ zuiderstorm over ons kregen. En er lag ook een ketch met thuishaven Oostende !
    • Kos marina is een veilige optie: 2 laid moorings per schip. Maar verder op het eiland heb je de indruk - vanaf half november - dat de laatste het licht heeft uitgedaan...
    • Kalymnos: de pontons van de jachthaven staan (winter 2004) op de kade opgestapeld.

    8.1.1 Cybercafés

    • Toen de eerste TV toestellen op de markt kwamen stonden de mensen zich aan het uitstalraam van de electronicazaak tot laat in de avond te vergapen aan de nieuwigheid. Wat later ging men bij de buren of in de kroeg TV kijken. Analogie met cybercafés: als niemand een internetverbinding heeft, gaan we naar het internetcafe. Als bijna iedereen een internetverbinding heeft, bestaan er geen cybercafés meer.
    • Want iedereen zit thuis voor de buis.
    • Een trend om in het oog het te houden op reis.
    Top

    8.2. Overwinteren op Turkse zuidkust ?

    • Suner en Anika uit Zweden vertelden ons over Marmaris. De marina organiseert alle denkbare activiteiten voor overwinteraars: concerten, BBQ, uitstapjes, parties, viering nationale feestdagen, Kerst en Nieuwjaar,... kortom er leeft daar een héél gezellige community.
    • Bodrum is een ultramoderne marina, hier wordt duur overwinterd !
      De Migros supermarkt en de textielmarkt zijn goedkoop en op wandelafstand van de haven
    • Turkije met zijn enorm 'hinterland' is natuurlijk interessanter dan een klein eilandje waar je op drie dagen rond bent en weinig te beleven valt.

    9. Amorgos mon Amour - December 2004

    • Tijdens de oversteek van Levitha naar Aegiali en Katapola (Amorgos) raar fenomeen ondervonden. 5-6+ Beaufort, halve wind, en plotseling, rond 15.OO u valt de wind volledig weg. Niets meer, behalve dan een hele hoge, korte en onregelmatig zware golfslag. Het rollen werd zó hevig dat de spatlappen af en toe nat werden en we ons snel hebben moeten aanlijnen. De wind bleef verder die dag weg, op motor kom je er eigenlijk niet door en het is heel vermoeiend en irritant !
    • Tijdens zwaar weer waait het aan de lijzijde van de meeste Cycladeneilanden meestal nog intenser dan aan de loefzijde. In baaien, kreken en bij het ronden van kapen: hevige valwinden.
    Top

    10. Syros, februari 2005

    • Ook hier een nieuwe maar nog niet operationele marina. Ver van de stad en geen water of electro - benzinestation vlakbij (2005). De vissershaven is beter gelegen met vlakbij chandlers, winkels, supermarkten, taverna's, ... Maar met heel beperkte capaciteit voor jachten. De commerciële haven in het stadscentrum is een kegelbaan 's winters en ook 's zomers zeker geen aanrader.
    • De meeste havens op Kyklades liggen aan de zuidkant. Daardoor zijn ze goed of redelijk beschut tegen de meltemi. Bescherming tegen winterse zuiderstormen is soms een groot probleem. Kijk maar naar de zeekaart. (Zie ook 8.)

    11. Korinthe, maart 2005

    • Algemeen bekend als het duurste kanaal ter wereld (€97 voor ons). Het papierwerk doe je aan de Oostelijke uitgang. Er moeten enkel maar twee kleine bruggetjes op de kanaalbodem worden neergelaten, verder geen kunstwerken of obstructies. Van west naar oost, dus aan de zijde van Korinthe, 'op radio' binnenkomen en alle papierwerk aan de Oostelijke uitgang doen.
    • Doorvaart duurt 30 min. max.
    Top

    12. Tunisia, april 2005

    • De Franse BLOC MARINE vermeldt niet alle havens. Irmay North Africa Pilot wél.
    • Geloof het of niet, maar in T. vind je geen nationale zeekaarten ! Alle bevoegde diensten afgelopen, overal njet. Ook nergens te koop !
    • Sousse: niet aanlopen, teveel industrie en erg vuil! Hammameth en Port-el-Kantaoui: superdeluxe, duur en onhandig.

    12.1. Red Tape

    • In Mahdia zijn we écht met open armen ontvangen. Aanleg aan de kade vlak voor het buro van de 'Police'. Net als in Turkije krijg je hier ook visa in je paspoort maar is alles gratis. 'Police', 'Garde Nationale' en 'Douanes' komen langs, je moet alles aangeven, ook alle electronica, dus ook alle instrumenten, camera's, etc...
    • Na inklaring krijg je een transitlog mee dat je voortaan in elke haven moet laten zien aan de bevoegde diensten. Ook steeds vertrekuur en bestemming gaan melden.
    • Ook op open zee kregen we tweemaal bezoek van de kustwacht, maar altijd erg vriendelijk.
    • Echt ingewikkeld wordt het als je na drie maanden een verlenging voor je visa moet gaan halen: buro in voor aanvraagformulier, elders zegel kopen, weer elders laten afstempelen, terug naar buro 1: gesloten ! etc... Overal cash en met gepast geld betalen !
    • Neem er ruim vooraf de tijd voor, zeker als je even 'op-en-neer' naar Europa wil vliegen.
    • Sommige zeilers klaren uit, gaan dan naar Ustica, Sicilië, Pantelleria of Lampedusa en klaren dan terug in.

    12.2. Tunesische Dinar

    • Werk aan de boot is in Tunesië heel goedkoop. Het arbeidsloon is laag. Het is o.i. de moeite om tijdens een langere reis in Tunesië (Monastir, Mahdia,...) een boot te laten refitten. Ruim vooraf reserveren !!!
    • Zeilen zijn ook goedkoop, maar alle beslag is duur.
    • Voor 1 liter diesel betaal je een halve dinar (omgerekend 30 eurocent !!!).
    Top

    13. Sardinië

    • Buggheru, aan de oostkust ten N van Oristano is dichtgeslibd en ontoegankelijk geworden (2005).

    14. Port Saint-Louis-du-Rhône

    • Mast erop/eraf. De bekende werf Messiant voor de Rhônebocht aan de uitgang van de 'Ecluse Maritime' gaat weldra opdoeken (2005). Tussen de 'Digue Saint-Louis' en het 'Bassin des Tellines' is er nu aan BB-zijde (Rhônerichting) een nieuwe werf.
    • Jean Raymond 04-42485009/04-6689186/06-10386567 en
      het kost € 65.

    15. Rhônesluizen

    • Twee grote witte bolders in de muur, de ene onder de andere komen mee op of neer met de boot.
    • Wij maken eerst de boot in het midden vast aan de onderste bolder, dan voor en achter aan de bovenste. Het verval is groot, reken dus op veel turbulentie
    • Zwemvest is verplicht en je mag niet aan andere schepen vastmaken.

    15.1 Bruggen en wegen

    • Langszij aan de kade in de buurt van bruggen ? Ofwel zo ver mogelijk van de brug weg, of eronder !

    16. Saônesluizen - Moselle Canalisée - Canal de l'Est branche Nord

    • Drie soorten bediening van automatische sluizen: draaistok, blauwe trekstang en/of beeper. Die krijg je onderweg van de betreffende sluismeester mee. Check wél de batterijen.
    • Bij binnenvaren onderbreekt de boot een lichtstraal die de cyclus opstart. Ga dus pas de sluis in als het licht op groen staat, anders wordt het versassen verstoord en slaat de sluis op dubbelrood en dan ben je verplicht om met de intercom iemand van de VNF op te roepen. Je bent immers terug in de beschaafde wereld, niet ?
    • Wijn, honing en fruit worden verkocht aan sommige sluizen. Neem elke mogelijkheid te baat om diesel te tanken ! Vers brood is soms ook ver te zoeken.

    :::

    Top